MARKO MÄGI. MAITSESTATUD KANAD. Koostas fs. Jumalikud Ilmutused, Saarde-Pärnu, 2012. (Ji 25). 76 lk. |
Marko Mägi “Maitsestatud kanade” tutvustamisel
ja esitluste kajastamisel kordub tüütuseni üks äärmiselt täpne määratlus:
“legendaarse poeedi kauaoodatud debüütluulekogu”. Ehk siis: Mägi on elav legend
eesti luuletajate seas, kellel seni pole raamatupoegagi olnud ette näidata.
Omamoodi veider nähtus tõepoolest, eriti tänapäeval, mil trükisega maha saamine
kõige keerulisem pole. Aga Mägi on ise samuti veider nähtus, mistap veider olnuks
hoopis see, kui ta bibliograafia sama pikk oleks kui Indrek Harglal.
Kui Mägi väga palju kirjutaks ja väga palju
avaldaks, siis ei olekski meil võimalik temast kui nähtusest ja
kultuurifenomenist rääkida. Inimesel, kelle põhitöö näib olevat täie rinna ja
pooltühja õllepudeliga elust läbi kulgemine, ei saagi kirjutamiseks-loomiseks
väga ohtralt aega olla.
Marko Mägi puhul ei saa tema isikust
kõnelemata läbi. Dogma “Autor on surnud” tema puhul ei kehti, pigem “Autor
võttis krundi alla ja läks edasi” või “Autor magab juba”. Tema elukunstnikuks
ja eluterveks biitnikuks olemisele saab Eesti väiksust arvestades igaüks kaasa
elada, kui võtab suuna Tallinna kesklinna. “Paigad, kus Markot võib õhtuti
kohata, on enamasti maa-alused, ulatudes Kuku klubist legendaarselt halva
leviga paigani Olevimäel,” kirjutab Krister Kivi sümpaatses portreeloos “Mitte
ainult kakast” (Eesti Ekspress, 26.04.2012).
Mägi kui elav etteheide väikekodanlusele elab
mänguliselt, pealtnäha muretult ja sirgjooneliselt, muutudes ajas silmnäolt
sama moodi nagu Serge Gainsbourg. Nii Gainsbourg’i kui Mägi “enne” ja “pärast”
fotosid võib näidata koolides laste hirmutamiseks, et nood korralikult elaksid,
ei jooks ega looks ning unustusse vajuksid.
Seesama mängulisus, muretus ja sirgjoonelisus
on leidnud Mägi elust tee tema loomingussegi. Rohkemal määral kui mõne teise
hea luuletaja ja oma luule hea esitaja puhul (näiteks Wimberg, Jürgen Rooste
või Karl Martin Sinijärv) seisavad Mägi poolt ette kantavad tekstid lahus
sellest, mis ta kirja pani ja mis raamatusse trükiti.
Kui Mägi oma luulet esitades ükskõik kui
siirast teksti ekspansiivselt röögib, siis on see suurejooneline manifest,
punketendus, mille puhul sõnum on teisejärguline. Raamatust lugedes mõjub sama
tekst hoopis rahuliku, mõtliku ja mis peaasi, ülimalt inimlikuna. Muidugi on
karjuv Mägi sama inimlik kui rahulikult mõtisklev. Kuid esinev Mägi on kole
elukas ja loetav Mägi on enamasti rahulik koerasõber.
Tallinnas toimunud esitlusel suutis Mägi
ansambel Zahiri esitatavale muusikale peale karjudes anda oma tekstidele hoopis
teistmoodi sisu, millel algsega suurem side puudus. Näiteks “Armastus“: “ma
pole sind / kunagi armastanud / mul pole midagi / selga panna”. Tekstina
lihtne, isegi nunnu, terane ja eluline, ettekandes aga viltu läinud elu ja olemata
tunde peale vihane deklaratsioon. (Soovi korral leiab “Armastuse” ettekande
salvestuse veebist kenasti üles.)
Ega iga inimene ei tahagi Marko Mägi esinemist
näha ja võimalik, et ei taha teda üldse oma elus kunagi kohata, “Maitsestatud
kanu” võib sama inimene seevastu täiesti mõnuga lugeda võtta, sest hoolimata
kodanik Mägi olemusest on tema debüüt õigupoolest ootamatult turvaline.
Ma ei kujuta küll ette, kas fs-il oli kerge
või raske “Maitsestatud kanade” koostajana tegutseda, kuid tulem on kenasti ja
loogiliselt vormistatud ning professionaalselt liigendatud. Peatükkidesse
“Nemad on keerulised”, “Balti kett”, “Chanel number viis”, “Maitsestatud
kanad”, “Pekk ja tai”, “Lendab ja nokib teri” ja “Kontsert pööningul”
rühmitatud luuletused annavad Mägi luuletajaisikust põhjaliku ülevaate.
Lugeja kohtub vaatlejaga, kes on enamjaolt
korrapärases ja korrektses vormis kirja pannud oma tähelepanekud maailmast enda
ümber just sellisena, nagu see talle tundub. Mägi realism on ivake
muinasjutulinegi, sest maailm kõigi oma loomade, lindude ja päkapikkudega
paistab end tema järele painutavat ja evivat peamiselt eesmärki tema üllatada.
Mägi imestab: “What the fuck”: “üks kajakas hüppas just praegu / üheksakordse
maja katuselt alla / ja teine hüppas kohe üles tagasi” (lk 56). Tõepoolest, mis
toimub?! Mis te, kajakad, ajate Mägi segadusse, inimene võib omadega sassi
minna niimoodi.
Mägi talv pole parem, sest “päkapikud /
munevad / lumehangedesse” (lk 57) ja inimesedki paistavad autorile kuidagi
veidrad, justkui oleksid nad kalasilmaläätse vahendusel fotole püütud ja
sellest sünnib “Suvine idüll Toompeal”: “toompea nõlval / kaks tüdrukut //
taamal paistab / tükike merd // näe laev ujub mööda / ma lehvitan / ütleb üks
// näe kala ujub mööda / sa lehvita / ütleb teine” (lk 74).
Aastaid ametlikult ja mitteametlikult
meediapõldu kündnud inimese elu lahutamatu osa on reklaamid, slogan’id ja kaubamärkide virvarr.
Kaubamärgisalme pakub “Maitsestatud kanad” sellise tihedusega, nii ülekantud
kui otseses mõttes, et eri peatükkidesse paigutumisest hoolimata moodustavad
need omaette komplekti.
“Veretsirkus” on selles laadis väga hea
saavutus, olles nii lihtne, kuid samas ka mitte: “Kanaarilind “Maamehe”. /
Patune kanaarilind. / Skumbria “Maamehe”. / Patune skumbria. / Veretsirkus” (lk
48). Reklaamide slõuganiesteetikat arendab lastelaululine “Pekk ja tai”: “Puhka
talvel Tais! / ja suvel puhka Pekkis! / ja vaata, kas sa aru said, / kus pekk
ja tai on tekkind” (lk 44). Reklaamiteemaga mängivad veel “Maag ja Villem
Lihakaup”, “Meri sinu veskile” ja “Laululindude sügis”, mis jõuab sujuvalt
Toilet Duckini.
Puhtalt alkoholifilosoofiat esindab raamatus
“Ülistus pohmellile” (lk 8), mis kõneleb pohmellis olemisest, selle põdemisest
ja nautimisest, epiloogiks kõrvalleheküljel paiknev sedastus “tegelikult on
igal pohmellil oma isikupära, / ajalooline taust ja kujunemislugu. / Austagem
seda! / Proosit” (lk 9). Tundelt on pohmelliülistus samamoodi õrn, teravmeelne
ja mõtisklev nagu lõviosa “Maitsestatud kanade” luuletustest.
Läbivale õrnusele ja mõtisklusele kogu siiski
peatuma ei jää. Manifesteerivat ja uljast stiili esindab “Rock’n’rolli
masinavärk”: “hei! // käivita / rock’n’rolli / masinavärk! // lisa benssu /
anna vänta / vala õli tulle! // hei! // aga vaata / et sa õlu tulle ei valaks!
// hei! // käivita / rock’n’rolli / masinavärk!” (lk 42). Kui Bon Jovi meestel
poleks kalli viski jaoks raha ja nad peaksid Säästumarketist Walteri õlut
ostma, siis oleksid nende laulusõnad sama head.
Onomatopoeetilised luuletused on samuti
sellised, mida lugedes tuleb Mägi kogu oma olekus silme ette: “Niihhui,
naahhui, / nihhuijaa. / Piihhui, poohhui, / pohhijaa!” (lk 60), või siis
“Kevad” sealsamas kõrval: “Ehhee, / juhhuu. / Hajee, /jehhuu!”. Eesti luule
hüüumärkide aastalimiidi suutis Mägi kogu oma raamatuga muidugi ammendada.
Pigem lühikeste ja konkreetsete tekstide
kõrval leidub raamatus ka mõni sõnaohtram proosaluuletuse laadis pala.
“Kontsert pööningul”, “Möku meeleolu” ja ehk ka “Macho” ei ole deklaratiivsed
või täheldavad nagu ülejäänud tekstid, vaid kirjeldavad, isegi olustikulised.
Omamoodi armsad ja inimlikud tekstid needki, kuid kahjuks kipuvad näitavad Mägi
ebakindlust pikemate kompositsioonide loomisel ja vajanuks karmimat
toimetajakätt. Nii “Kontsert pööningul” kui “Möku meeleolu” saanuks ilusti
hakkama viimase salmita ja et teine neist on “Maitsestatud kanade”
lõpuluuletus, siis passinuks ka raamatu lõpureaks pigem “ja mingit pidu ei
toimunudki” kui “kas tuleb või” (lk 76).
Niisiis oli Marko Mägi debüütkogu kultusteos
juba enne ilmumist ja täiesti teenitult, sest üks õrn ja rõve luuletaja peab
igal ajastul Eestimaa peal olema ja elama ja looma ja jooma kannatustekarikast
meile kõigile lunastust. Mägi on kui leevike, keda peab talvel toitma, sest ta
teeb meile heameelt oma olemasoluga, ja kellele ei meeldi “Maitsestatud kanad”,
see jääb nälga ja see saab hukka, see saab hukka, see saab hukka, nagu manasid
dodod “Jääaja”-multikas.
Tänase lugejamängu küsimus tuleb aga
“Maitsestatud kanade” leheküljelt number 40: “Kumba / te eelistate – / kas /
Loomingut ja Vikerkaart / või / Joomingut ja Pillerkaart?”
Arvustus ilmus ajakirjas Vikerkaar nr 6/2012
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar